Carburateur schoonmaken

Alles wat niet in de andere categorieen past.
Post Reply
H@ns

Carburateur schoonmaken

Post by H@ns »

Tja, niet Xantia gerelateerd dus...
Mijn vele "landbouwmachines" met benzinemotor hebben nogal geleden onder de lockdown van vorig jaar. Ze hebben dus een heel seizoen stilgestaan met loodvrije E10 er in. Gevolg; slecht of niet meer lopende motoren.
Het gaat om een 2-takt ploegje/tuinfrees met een super eenvoudige carburateur waar verder niets aan af te stellen valt, een vier-takt generator met een wat meer gesofisticeerde carburateur en een motor- zitmaaier.
De eerste blijft niet lopen na starten. Ik vermoed dat de sproeier verstopt zit
De generator wil alleen lopen als de de choke open blijft, zodra je die dicht doet stopt hij. Daardoor loopt hij ook veel te hard, niet mooi stationair zogezegd. Hier is het mengsel dus te rijk denk ik, ook door vervuiling.
De zitmaaier start met en zonder choke maar heeft af en toe een naverbranding (knal) en wil eigenlijk maar moeilijk uit gaan, blijft lang nahikken.

Nu de vraag: welk middel kan ik het beste gebruiken om de carburateurs schoon te maken? En hoe reinig ik de sproeiers/verstuivers het beste, perslucht?

Graag uw advies 8-)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
citroen23

Re: Carburateur schoonmaken

Post by citroen23 »

Kort maar krrachtig : ultrasoon reinigen (staan genoeg filmpjes op internet/youtube)

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... r&pagina=1

Sproeiers fff doorblazen met perslucht.

Zo zien mijn drie carburateurs eruit na reinigen:

Image

Image
henkr

Re: Carburateur schoonmaken

Post by henkr »

Als de bekende mosterd na de maaltijd:
Ik heb ook een aantal van die machines, daar zit al jaren Aspen benzine in, is wel iets duurder maar de veroudering is 0,0.
Voor apparaten die alleen in geval van nood gebruikt worden zoals een aggregaat maakt dat qua kosten natuurlijk niet uit maar ze moeten het op dat moment wel gelijk goed doen.
De grasmaaier loopt de hele zomer op euro95 maar vanaf zo'n 3 maaibeurten voor de winter gaat er Aspen in, dat betekent in het voorjaar gelijk goed starten.
Wat de tweetakters betreft ( kettingzaag, heggenschaar bladblazer) heb ik het idee dat er veel brandstof verdampt bij stilstand dus die brandstof kieper er gelijk na gebruik weer uit in de jerrycan.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply