Hier een blik in de AL4 servicekit:
Vooralsnog zie ik geen instrument wat zou kunnen dienen voor het correct herplaatsen van het tandheugeltje boven het hydraulisch blok, het werd op het C5forum omschreven als een "tool met een wieltje"?
AL4 bak
Re: AL4 bak
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: AL4 bak
Dan kunnen we haast concluderen dat dit eerste versnellingsprobleem een andere oorzaak heeft.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: AL4 bak
Die procedure met dat wieltje staat ook beschreven in een van de CitDoc's die ik je gestuurd had.
Groet,
JW
Groet,
JW
Re: AL4 bak
Dag Henk,
Wellicht moet je ook eens kijken naar de remband in de bak. Die is vaak de oorzaak van het niet meer willen schakelen naar de 1e en 2e versnelling.
Misschien is jouw klacht wel een beginnend probleem met die remband?
Meer info:
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic ... it=remband
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic ... it=remband
Wellicht moet je ook eens kijken naar de remband in de bak. Die is vaak de oorzaak van het niet meer willen schakelen naar de 1e en 2e versnelling.
Misschien is jouw klacht wel een beginnend probleem met die remband?
Meer info:
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic ... it=remband
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic ... it=remband
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: AL4 bak
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: AL4 bak
Interessant artikel Hans (hoop niet dat mijn bak geheel uit elkaar moet) maar bij mij is het echt een "zo nu en dan" probleem en betreft het alleen de eerste versnelling, als ik terugdenk deed ie dit al sporadisch toen ie nog nieuw was, het enige gegeven was dat het bij voorkeur gebeurde met aangekoppelde caravan na het afdalen van een helling, bijna of geheel tot stilstand komen en dan weer optrekken.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: AL4 bak
Mijn eerste C5 had het ook. Alleen bij warme motor bijv. bij filerijden in warm weer. En bij zware belasting zoals in de bergen.
precies dezelfde klachten zoals jij die omschrijft.
Bij mij waren de klepjes en software al eens vervangen bij Oldenhage, uit mijn hoofd was dat een kleine 80.000km daarvoor. Normaalgesproken zouden die klepjes dan eigenlijk nog niet versleten mogen zijn maar goed de totaal km stand was toen al wel 3 ton (2.0 HDi)
Ik kan je helaas de uitkomst niet vertellen want heb de auto toen niet meer laten repareren omdat ik 'm kon inruilen tegen een V6 benzine C5
precies dezelfde klachten zoals jij die omschrijft.
Bij mij waren de klepjes en software al eens vervangen bij Oldenhage, uit mijn hoofd was dat een kleine 80.000km daarvoor. Normaalgesproken zouden die klepjes dan eigenlijk nog niet versleten mogen zijn maar goed de totaal km stand was toen al wel 3 ton (2.0 HDi)
Ik kan je helaas de uitkomst niet vertellen want heb de auto toen niet meer laten repareren omdat ik 'm kon inruilen tegen een V6 benzine C5
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: AL4 bak
Eigenlijk wordt nu de motivatie om er überhaupt iets aan te doen steeds geringer, zoals gezegd ontwikkel je een soort continue waakzaamheid als die omstandigheden zich voordoen.
Lastig wordt het als je op dat moment net een helling op gaat zodat je niet goed kan detecteren of de initiële aangrijping plaatsvindt.
Lastig wordt het als je op dat moment net een helling op gaat zodat je niet goed kan detecteren of de initiële aangrijping plaatsvindt.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: AL4 bak
Je zou best eens kunnen kijken of het updaten van die bak lukt. Als dat gelukt is, ben je in ieder geval één potentieel knelpunt kwijt. Ik wil het op een volgende meeting o.i.d. ook wel voor je doen. Bij een c5 met 2.0 HDI automaat (ook een AL4 toch?) is het me al eens gelukt, dus dan moet een Xantia toch ook lukken.