Hey,
Ik kocht onlangs een trekhaak voor de xantia.
Na plaatsing klopte er iets niet helemaal;
Blijkt dat er een tussenstuk ontbreekt;
Het gaat om een trekhaak van Siarr, heeft er mss iemand dit buisstuk, of heeft er iemand eenzelfde trekhaak en kan eens opmeten wat de afmetingen hiervan zijn.
Mvg
trekhaak voor de xantia; gezocht buisstuk
trekhaak voor de xantia; gezocht buisstuk
- Attachments
-
- $_85.jpg (28.17 KiB) Viewed 5154 times
Re: trekhaak voor de xantia; gezocht buisstuk
Dacht dat ik alle trekhaakmerken wel kende maar deze is nieuw voor me.
Aan alleen de afmetingen zal je weinig hebben, het zelf lassen van een trekhaak is niet toegestaan.
Ik weet niet of de regelgeving daarvoor inmiddels veranderd is maar ik heb ooit (halverwege jaren '80) een plaat met kingpin onder een oplegger gelast, daar waren toen geen verdere regels voor maar een trekhaak voor een 2CV zelf maken mocht toen ook al niet.
Aan alleen de afmetingen zal je weinig hebben, het zelf lassen van een trekhaak is niet toegestaan.

Ik weet niet of de regelgeving daarvoor inmiddels veranderd is maar ik heb ooit (halverwege jaren '80) een plaat met kingpin onder een oplegger gelast, daar waren toen geen verdere regels voor maar een trekhaak voor een 2CV zelf maken mocht toen ook al niet.

Last edited by henkr on Sun Aug 16, 2020 2:25 pm, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Waarom geen vaste trekhaak voor een paar tientjes ? zo lelijk is dat toch ook weer niet
https://link.marktplaats.nl/m1557592423

https://link.marktplaats.nl/m1557592423
Ik zit nog een naar de foto van die groene Xant te kijken en hoop waarachtig dat ik het fout heb: Het lijkt alsof er een plankje in de linker wielkast op de band staat om de auto omhoog te houden?
En vervolgens er onder kruipen om een trekhaak te monteren?
En vervolgens er onder kruipen om een trekhaak te monteren?

Plankje met nadruk op je.
Zal ik de kniktheorie van Euler er even op loslaten?
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Dat geloof is zo wel Adri, vgl. de moeite die het kost een (zuiver rechte) lucifer te laten knikken met een axiale kracht.
Ik zou eerder bang zijn dat het plankje van de band af zou schieten, daarnaast is naar ik bang ben de wielkast ook niet voor zulke escapades ontworpen, al was het allen maar een minimale vervorming met daardoor scheurvorming in de coating en het daaropvolgende roestproces.
Ik zou eerder bang zijn dat het plankje van de band af zou schieten, daarnaast is naar ik bang ben de wielkast ook niet voor zulke escapades ontworpen, al was het allen maar een minimale vervorming met daardoor scheurvorming in de coating en het daaropvolgende roestproces.
-
In mijn auto heb ik daar een speciaal hendeltje voor. Tussen de voorstoelen...
Zou je toch tegenvallen op die manier een paar duizend kilometer te rijden. 

Even een oud rund uit de sloot:
Verder lees ik:
De formule van Euler voor de kniklast van een kolom is een van de bekendste formules in de
mechanica. Euler leidde de formule in 1757 af en publiceerde deze in 1759. Overigens had de
Nederlander Petrus van Musschenbroek (1692-1761), werkend in Utrecht en later Leiden (en uitvinder
van de Leidse fles), experimenteel al vastgesteld dat de kniklast omgekeerd evenredig moest zijn met
het kwadraat van de staaflengte.
Voorzichtige conclusie: met de stelling van van Musschenbroek heb je al een aardig idee van hoe dramatisch (kwadratisch) de knikbelasting afneemt met het toenemen van de lengte.
Uiteraard denk ik hierbij aan de WGU-kolom in mijn garage (+/- 5,5m) waarop in de meest ongunstige setting de helft van de hijslast rust.
Omdat ik door de gesloten garagedeur echt niks beter te doen had heb ik me hier in verdiept, allemachtig!, van differentiaal/integraalrekenen is werkelijk niks blijven hangen en dat is daarvoor wel gewenst.
Verder lees ik:
De formule van Euler voor de kniklast van een kolom is een van de bekendste formules in de
mechanica. Euler leidde de formule in 1757 af en publiceerde deze in 1759. Overigens had de
Nederlander Petrus van Musschenbroek (1692-1761), werkend in Utrecht en later Leiden (en uitvinder
van de Leidse fles), experimenteel al vastgesteld dat de kniklast omgekeerd evenredig moest zijn met
het kwadraat van de staaflengte.
Voorzichtige conclusie: met de stelling van van Musschenbroek heb je al een aardig idee van hoe dramatisch (kwadratisch) de knikbelasting afneemt met het toenemen van de lengte.
Uiteraard denk ik hierbij aan de WGU-kolom in mijn garage (+/- 5,5m) waarop in de meest ongunstige setting de helft van de hijslast rust.

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen