Wagenpark
Re: Wagenpark
Zo'n SL zou ik wel erg interessant vinden. Die was leverbaar met dat ABC-systeem van Mercedes. Een soort Activasysteem, maar dan juist zonder stabilisatorstangen. Schijnt ook erg fijn te veren.
Dat was inderdaad een optie, maar die wil je juist niét, net als ESP, want als je er wat aan krijgt bereid je dan maar voor op rekeningen van vele duizenden euro's...
Ik heb al een tiental SL's bekeken en houd op de shortlist er twee over:
http://link.marktplaats.nl/m1552651812
http://link.marktplaats.nl/m1560222353
Ja dat zijn totáál verschillende auto's en dat is best een probleem. Ga ik m'n weinige zomer kilometers (ik rijd geen auto meer woonwerk sinds ik in Amsterdam woon) écht in een oldtimer verrijden? Geeft wel zo'n duizend euro per jaar onderhoudsbudget... Terwijl ie veel sleutelvriendelijker is. En het rijdt echt goed. Dit was toen al een Autobahncruiser. Stil, soepel en vlot.
Een handbediende kap ga je als een voordeel zien als je ziet wat het kost om de kaphydrauliek van een nieuwer model te vervangen... Dat soort dingen. En dan begin ik nog niet over de electrohydraulische rollbar en zelfinspannende hardtop op de R129.
Maar 20 jaar generatieverschil zie je zelfs bij Mercedes nog terug in comfort en roestbescherming. Ergonomie voelt meer als een normale auto. Met de R107 ben je echt met een oldtimer onderweg en dat is altijd duidelijk. Moet je zin in hebben.
Best eentje om wat nachtjes over te slapen.
Ik heb al een tiental SL's bekeken en houd op de shortlist er twee over:
http://link.marktplaats.nl/m1552651812
http://link.marktplaats.nl/m1560222353
Ja dat zijn totáál verschillende auto's en dat is best een probleem. Ga ik m'n weinige zomer kilometers (ik rijd geen auto meer woonwerk sinds ik in Amsterdam woon) écht in een oldtimer verrijden? Geeft wel zo'n duizend euro per jaar onderhoudsbudget... Terwijl ie veel sleutelvriendelijker is. En het rijdt echt goed. Dit was toen al een Autobahncruiser. Stil, soepel en vlot.
Een handbediende kap ga je als een voordeel zien als je ziet wat het kost om de kaphydrauliek van een nieuwer model te vervangen... Dat soort dingen. En dan begin ik nog niet over de electrohydraulische rollbar en zelfinspannende hardtop op de R129.
Maar 20 jaar generatieverschil zie je zelfs bij Mercedes nog terug in comfort en roestbescherming. Ergonomie voelt meer als een normale auto. Met de R107 ben je echt met een oldtimer onderweg en dat is altijd duidelijk. Moet je zin in hebben.
Best eentje om wat nachtjes over te slapen.
Ik neem aan dat je hier bedoelt dat het met 20 jaar tijd beter is geworden?Maar 20 jaar generatieverschil zie je zelfs bij Mercedes nog terug in comfort en roestbescherming
Toen ik mijn 2L break kocht in 2014 ofzo was dat bij een saab dealer. Hij had een nieuwe mercedes bus gekocht die op dat moment 2 jaar oud was maar de gaten waren er al in geroest. Hij had het ook over verhalen zoals auto's die naar de dealer werden gebracht en waar ongevraagd deuren e.d. werden vervangen om te verbergen dat er een roestprobleem was/is. Ik neem aan dat dat vervangen kosteloos was maar hij had het ook over een uurtarief voor de garage van 150 euro. Als je het allemaal zelf doet is dat natuurlijk geen probleem maar ik vind het wel schandalig duur.
Bedrijfswagens is een prijsvechter markt. Je kunt een goeie maken maar dan verkoopt ie niet, want te duur. Paar jaar aftrappen, niet op de bruine vlekken letten en dan weggooien... Het helpt natuurlijk niet dat er gemiddeld niet zo zachtzinnig mee omgesprongen wordt, met veel lakschade tot gevolg.
Los daarvan heeft Mercedes érg donkere dagen gekend. De problemen begonnen met de invoering van waterbasis lakken in 1993. Mercedes verzinkte als één van de weinigen nog niets, ze deden hun roestbescherming op een andere manier. De jaren '80 ontwerpen hadden forse kunststof bescherming en dingen als rubber afvoertules in de dorpels. Heel doordacht allemaal, maar het ging wankelen met minder sterke lak.
Daarnaast werd er in die Chrysler tijd bezuinigd. En niet een klein beetje. Al die details en overengineering, dat kon wel een tandje minder toch? Samenvallend met waterverf én introductie van complexere electronica onder datzelfde "kan wel een tandje minder" regime, werd de W210 E-klasse (introductie 1996) een echte rampenbak. Tot van het chassis afbrekende veerschotels aan toe. Pas na de eeuwwisseling werd besloten dat dat te gek werd. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, immers. Vanaf 2003-2005 werden alle personenwagens stapsgewijs verzinkt. De W204 (C v.a. 2008) is waar het kwaliteitsregime ook in ontwerp terug kwam. Het is nog steeds geen onverwoestbare tank, die tijden komen niet meer terug, maar in elk geval weer wat boven gemiddeld.
Los daarvan heeft Mercedes érg donkere dagen gekend. De problemen begonnen met de invoering van waterbasis lakken in 1993. Mercedes verzinkte als één van de weinigen nog niets, ze deden hun roestbescherming op een andere manier. De jaren '80 ontwerpen hadden forse kunststof bescherming en dingen als rubber afvoertules in de dorpels. Heel doordacht allemaal, maar het ging wankelen met minder sterke lak.
Daarnaast werd er in die Chrysler tijd bezuinigd. En niet een klein beetje. Al die details en overengineering, dat kon wel een tandje minder toch? Samenvallend met waterverf én introductie van complexere electronica onder datzelfde "kan wel een tandje minder" regime, werd de W210 E-klasse (introductie 1996) een echte rampenbak. Tot van het chassis afbrekende veerschotels aan toe. Pas na de eeuwwisseling werd besloten dat dat te gek werd. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, immers. Vanaf 2003-2005 werden alle personenwagens stapsgewijs verzinkt. De W204 (C v.a. 2008) is waar het kwaliteitsregime ook in ontwerp terug kwam. Het is nog steeds geen onverwoestbare tank, die tijden komen niet meer terug, maar in elk geval weer wat boven gemiddeld.
Vind die “nieuwe” een veel te hoog dameskapper gehalte , makkelijke keuze , de klassieker 
Volgens mij roest die generatie net zo best overigens... de klassieker is van de generatie onverwoestbaar ( en redelijk simpele techniek )

Volgens mij roest die generatie net zo best overigens... de klassieker is van de generatie onverwoestbaar ( en redelijk simpele techniek )
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Zo, en door de Gullwing en Pagode, ontstaat de rare situatie dat je de SL van 1971 tot ~2006, voor dezelfde prijzen koopt. 35 jaar SL voor één prijs. Door het kwaliteitprobleem begint de R230 (01-06) nu al ónder de prijzen van alle voorgaande SL's te zakken, en de verwachting is dat ie daar blijft. Alles daarvoor wordt met wisselend succes bij bosjes geïmporteerd of bewaard door beleggers. Dat zorgt ervoor dat ze voorlopig ook onmogelijk omhoog kunnen in waarde.
Er is zelfs een risico dat Mercedes als geheel wat van z'n glans verliest, naarmate oude tijden verbleken. Mercedes op eenzame hoogte? Das war einmal.
Onderdelen zijn goed te vinden maar duur, reproductie is echt gericht op de "neus omhoog" markt met navenante prijzen.
De R129 kon wel eens de laatste Mercedes zijn waar in engineering niet op bespaard is. Ook al is een 96er wel in waterbasis gespoten, dus kwetsbaarder dan de tanks tot 1992. T.o.v. de stand van 1971 waar de R107 op gebaseerd is, toch nog steeds een fors verschil. Bv de rode 76er heeft niets van kunststof wielkuipen. Alleen een kleine A-stijl afscherming. Achter de koplamp en bovenin het voorscherm, de modder komt overal. De 1996er heeft enorme alles bedekkende plastic wielkuipen. Rubber afvoeren hebben ze allebei, maar de r129 heeft er meer en ook ingebouwde rubber krik/brug stempels.
Er is zelfs een risico dat Mercedes als geheel wat van z'n glans verliest, naarmate oude tijden verbleken. Mercedes op eenzame hoogte? Das war einmal.
Onderdelen zijn goed te vinden maar duur, reproductie is echt gericht op de "neus omhoog" markt met navenante prijzen.
De R129 kon wel eens de laatste Mercedes zijn waar in engineering niet op bespaard is. Ook al is een 96er wel in waterbasis gespoten, dus kwetsbaarder dan de tanks tot 1992. T.o.v. de stand van 1971 waar de R107 op gebaseerd is, toch nog steeds een fors verschil. Bv de rode 76er heeft niets van kunststof wielkuipen. Alleen een kleine A-stijl afscherming. Achter de koplamp en bovenin het voorscherm, de modder komt overal. De 1996er heeft enorme alles bedekkende plastic wielkuipen. Rubber afvoeren hebben ze allebei, maar de r129 heeft er meer en ook ingebouwde rubber krik/brug stempels.
Last edited by web on Thu Jun 11, 2020 8:43 am, edited 2 times in total.
Door de lage brede vorm zou ik eerder verwachten dat Magnum uitstapt

De oldtimer is natuurlijk de sympathiekste van imago. Blikvanger in positieve zin. Minder in de patserbak zin. Derde remlicht verstoort de lijnvoering wat, maarja.
Eigenlijk wel een auto die je droog wilt bewaren en de mogelijkheden daarvoor zijn een beetje beperkt.
De Europese is wat dat betreft in mijn ogen mooier gelijnd , ook de bumpers zijn wat massief op zo’n Amerikaanse ...
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Betaal je ook voor. De ombouw kost 4500 euro - 1500 voor een set koplampen en 1500 per bumper, en dat is ook bijna precies het prijsverschil tussen nette exemplaren in beide uitvoeringen.