Page 1 of 4
monteren trekhaak
Posted: Sat Jul 06, 2019 7:12 am
by Wibo
Ik wil een trekhaak monteren onder mijn Xantia Break. Aangezien het een tweede hands exemplaar betreft, ontbreken de bouten en ook de specifieke kooimoer. Om maar met het laatste te beginnen is bevestiging ook mogelijk zonder de betreffende kooimoer door bijv een moer tijdens montage te klemmen? (ik heb nog niet onder de auto gekeken of dat überhaupt kan). Verder de bouten, daarvoor wil ik 8.8 bouten monteren het lijkt me dat deze sterk genoeg zouden moeten zijn en wat de moeren betreft lijkt mij nylon-moeren wel een goed idee.
Gelukkig is de trekhaal een met de originele kabelset, dus aansluiten zou geen problemen behoeven te zijn. Vraag is wel, wat is de beste plek om de kabel naar binnen te krijgen?
Re: monteren trekhaak
Posted: Sat Jul 06, 2019 9:41 am
by henkr
Over die kooimoeren in de balk doet de Citroën dealer heel moeilijk, tegen mij zeiden ze een keer: "Ja die kan je wel kopen, als je er een trekhaak bij koopt"

Gelukkig kan de Peugeotdealer ze zo voor je bestellen.
Op zich borgen die Nylstop moeren natuurlijk goed maar het aantrekkoppel zal anders zijn dan voor gewone moeren met ring en veerring.
Voor de verbinding met de carrosserie is 8.8 altijd voldoende, de dwarsbouten waar de kogel mee vastzit zijn aanmerkelijk sterker en worden ook met een aanmerkelijk hoger koppel aangedraaid, zo uit mijn hoofd dacht ik 100Nm t.o.v. de 10mm 8,8 bouten die met 47 aangedraaid worden is dat best een groot verschil.

Voor wat betreft de kabelset? hoeveel polen heb je nodig?
Hier nog een foto van de bewuste kooimoeren:

Deze schuif je dus door een gaat ernaast IN de balk je kan er dus nooit met een sleutel bij,
Groet Henk
Re: monteren trekhaak
Posted: Sat Jul 06, 2019 12:52 pm
by Armand
Henk,
Zet jij hem aan de onderkant ook in de wax.

Re: monteren trekhaak
Posted: Sat Jul 06, 2019 1:36 pm
by Breeze
henkr wrote: ↑Sat Jul 06, 2019 9:41 amtegen mij zeiden ze een keer: "Ja die kan je wel kopen, als je er een trekhaak bij koopt"
Hé, da's mijn tekst.
Zal eens zoeken op de wayback, want ik heb destijds mijn trekhaakmontage uitgebreid gedokumenteerd.
Adri
Re: monteren trekhaak
Posted: Sat Jul 06, 2019 5:19 pm
by henkr
Kennelijk dus instructies van "bovenaf"?
Op het oude forum moet ook nog ergens het bestelnummer van die kooimoeren staan, ben al aan 't zoeken maar nog niet gevonden.
@Armand: Nee hoor, trekhaak, reservewielhouder en reservewiel laten poedercoaten.
Groet Henk
Re: monteren trekhaak
Posted: Sat Jul 06, 2019 5:40 pm
by Wibo
bedankt Henk en Adri, Dit verduidelijkt al het een en ander, ook de foto van Henk met de montage aan de bodemzijde. De bouten voor de zijkant moet dus nog een slagje sterker. (10.9) Ik zal zien waar deze te krijgen zijn. Fabory biedt waarschijnlijk wel uitkomst voor het hele moeren en boutenpakket.
Op de oude xantia-site ben ik aan het zoeken geweest. Heb daar nog wel wat gevonden, maar tot nu toe is het me niet gelukt erg ver terug te gaan in de historie.
Voor de kooimoer ga ik dan maar naar de Peugeot/psa dealer. Het is in ieder geval fijn dat de koolmoeren los te verkrijgen zijn. Wellicht als ik de foto mee neem dat ze me verder kunnen helpen. Googlen levert misschien het nummer nog op. Ieder geval bedankt voor de handreikingen.
Re: monteren trekhaak
Posted: Sat Jul 06, 2019 6:13 pm
by Wibo
Natuurlijk nog vergeten een vraag te beantwoorden. Gaat om een 7-polige stekker. Alleen nog even uitvinden waar de kabel naar binnen kan. Laat de trekhaak denk ik maar even stralen. Zwart lijkt mij het beste, bij blue leman past dit wel.
Re: monteren trekhaak
Posted: Sat Jul 06, 2019 7:09 pm
by henkr
Ik bedoelde de bouten (M12?) waar de kogel mee vast zit, dus als het goed is zitten die er gewoon op en zijn niet eens los geweest?
De rest is allemaal 8.8.
Re: monteren trekhaak
Posted: Sat Jul 06, 2019 7:31 pm
by Wibo
Bij herlezing, begreep ik dat ook. De bouten voor de kogel zitten wel los, maar da's een kwestie van met het juiste moment aandraaien.
Re: monteren trekhaak
Posted: Sat Jul 06, 2019 8:19 pm
by henkr
Wat de elektriciteit betreft?
Even goed nadenken waarvoor je hem gaat gebruiken, pootje rechtsboven op de stekkerdoos 2/54G werd vroeger gebruikt voor constante+, tegenwoordig voor mistachterlicht, dat is dus de reden waarom je vaak (gehuurde) aanhangers ziet rijden met een continu brandend m.a.l.
Groet Henk