Contactslot Type 1 - probleem aanjager/achterruitverwarming
Posted: Tue Jul 28, 2020 6:03 pm
				
				De volgende post heb ik een keer opgeslagen van het oude forum. Het is een post van 23 oktober 2003. Op de wayback machine kun je het draadje wel terugvinden, maar het o zo belangrijke schema mist dan weer... Voor de type 1-rijders onder ons zou het nog best wel eens belangrijk kunnen zijn, dus besloot ik hem te delen: 
			Xantiaclub wrote:Thu Oct 23, 2003 9:36 amSymptomen:
- onregelmatig functioneren van de aanjager / blower.
- achterruitverwarming defect
Oorzaak:
Bij het type 1 model loopt de stroomvoorziening van o.m. de aanjager en de achterruitverwarming direct over het contactslot. Door vonkvorming worden contacten aangevreten en levert uiteindelijk de genoemde problemen op.
Oplossing:
- vervangen contactslot.
- plaatsen van relais, zoals bij de type 2 Xantia af fabriek werd toegepast, waardoor er geen hoofdstromen [meer door het contactslot lopen].
Demontage contactslot:
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=8&t=14898
Relais plaatsen, een voorbeeld opgesteld door Facom:
 . Hou er wel rekening mee dat je dan een andere sleutel nodig hebt voor het contactslot dan voor de deurvergrendeling... Ik zou de modificatie met het relais aanraden bij dit probleem, maar dat neemt niet weg dat het me voor de volledigheid niet verkeerd leek om erbij te zetten hoe je een contactslot vervangt.
. Hou er wel rekening mee dat je dan een andere sleutel nodig hebt voor het contactslot dan voor de deurvergrendeling... Ik zou de modificatie met het relais aanraden bij dit probleem, maar dat neemt niet weg dat het me voor de volledigheid niet verkeerd leek om erbij te zetten hoe je een contactslot vervangt.