Ervaringen met de Ceed. dl.2
Wat opvalt en wat ik natuurlijk had kunnen weten, is de gecompliceerde techniek van het hybride systeem en speciaal van deze KIA uitvoering. Behalve de bekende systemen van een ICE zoals ontsteking, koeling en smering, is er hier ook nog:
- De besturing en keuze van de diverse modi van het hybridesysteem, waarbij op grond van de voertuiggegevens, externe omstandigheden en de chauffeurs input, een keuze wordt gemaakt tussen volledige elektro-aandrijving (EV), verbrandingsmotor (ICE), of de gecombineerde modus (EV + ECE), waarbij ook nog de ‘hoogspannings’accu kan worden geladen tijdens regeneratief remmen.
- Koelsysteem met gedestilleerd of gedemineraliseerd water, voor de Inverter.
- Een DubbeleKoppelingVersnellingsbak (DKV), ook wel DCT genoemd in goed NL, die meer onderdelen heeft dan een normale handbak. Voor diegene die denkt dat ik weer op mijn taalpurisme stokpaardje zit, Wiki ging mij voor:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeleko ... ellingsbak
- Elektronica voor de besturing ven de DKV.
- Motor-koppelingsactuatorvloeistof van de DKV.
En dat allemaal opgepropt in de machinekamer:

- KIA Ceed SW PHEV, motorruimte.JPG (232.78 KiB) Viewed 11890 times
Er was geen plaats meer voor de kleine hulp/startaccu, dus die zit in de kofferbak.

- DKV-GSG=DCT, principetekening.jpg (228.46 KiB) Viewed 11890 times
Principeschets van de DKV.
Er is een aktief KIA-forum, maar omdat er veel modellen zijn, hangt dat als los zand aan elkaar. Het is mij wel duidelijk dat, ondanks de goede naam en hun 7 jaar fabrieksgarantie, KIA net zoals elk merk genoeg technische problemen heeft. Verzuchtingen als: ‘nooit meer een KIA’ ben ik al tegengekomen.
Daar komt nog bij dat zoals tegenwoordig bij elke nieuwe auto, hij is afgeladen met ‘Stumperhulpjes, Toeters en Bellen’. Het is werkelijk bizar wat ze allemaal hebben verzonnen.
Een opsomming:
- Adaptieve snelheidsregelaar (erg handig). In de meest luxe Ceed uitvoering zit er ook nog een navigatie gebaseerde snelheidsregelaar op. Die ziet b.v. een scherpe bocht aankomen en remt dan af
- Elektronische stabiliteitsregeling (ESC). Instructieboek: de bestuurder blijft verantwoordelijk voor de veiligheid. Goh …
- Rijstrook-assistent. Waarschuwing en/of licht ingrijpen in de besturing om hem binnen de lijntjes te houden. Kan worden uitgeschakeld, maar bij elke start werkt hij weer
- Botsing vermijden met voorligger middels waarschuwing of ingrijpen
- Waarschuwing voor obstakel of voertuigen in de dodehoek, zowel links- als rechtsachter.
- Waarschuwingssysteem voor de aandacht van de bestuurder. Als het systeem teveel rare stuurbewegingen ziet, suggereert hij een koffiestop
- Automaatstand van de verlichting. Wordt automatisch aan/uitgeschakeld naar gelang de lichtomstandigheden (werkt erg nerveus).
- Dimlicht assistent. Dimt groot licht automatisch bij tegen- of voorliggers
- Achteruitrij camera
- Hulp bij inparkeren, zowel in dwarse- als langsparkeervakken
- Waarschuwing bij uitstappen indien er een obstakel of voertuig in de nabijheid is
- Bewaking van de bandenspanning met alarm bij te lage druk.
- De AB van de sloten en het kontakt kan je in je zak houden, maar moet je wel meenemen. Dan gaat deuren-openen en starten bijna vanzelf. Bij een AB met lege batterij is er een noodprocedure, die je wel bij de hand moet hebben. ‘k Heb maar een reserve knoopcel bij de uitrusting gedaan.
En dan nog zaken als verwarmde ruitesproeiervloeistof, verwarmde spiegels, de volg-mij en welkomst-functie (15 s) van de koplampen, enz.
Het is wel zo dat een aantal hulpsystemen door de EU verplicht zijn gesteld.
Er is ook nog het infotainment (aka multi-media) systeem. Dat is geïntegreerd in de rest van de voertuigelektronica, zodat je b.v. sommige voertuiginstellingen alleen maar via het infotainmentsysteem kan verrichten. De beheersing van dat infotainmentsysteem is voor mij de volgende uitdaging.
EN DAT KAN ALLEMAAL KAPOT GAAN
Gelukkig werkt tot nu toe bij mij alles perfect en heb ik van de 7 jaar KIA fabrieksgarantie nog 2,5 jaar over. Maar bij het aanschaffen van een (plug-in) hybride is een Privé-Lease contract zeker het overwegen waard.
De DKV is In principe een handbak, maar door een vracht elektronica wordtie automatisch, dus eigenlijk een robotbak. Ervaring na één maand: schakelt zijdezacht en op tijd. Maar ik mis toch nog steeds het directe gevoel van een zelfgekozen versnelling. ‘t Zal wel wennen.
De spanning van de z.g. ‘hoogspannings’accu, gesitueerd onder de achterbank, leek mij erg hoog. Desgevraagd werkt hij met 400 V, dus geen hoogspanning. Maar het voltage van een accu ‘hoogspanning’ noemen, staat natuurlijk interessanter.
Het repareren van een lekke band met schuim. Hieronder de opstelling van de 12 V compressor. Werkt ook zonder schuim, langzaam maar goed:

- KIA Compressor met dichtmiddel.jpg (44.73 KiB) Viewed 11890 times
Prijs van het flesje dichtmiddel is ong. € 100. Voor elk lek in elke band heb je een nieuw flesje nodig. Ja doei. Toen mijn KIA verdeler mij deze prijs meedeelde, vertelde ik hem over mijn thuiskomertje. Heel verstandig, was zijn reactie. Trouwens de voorgeschreven luchtdruk van dat thuiskomertje is 420 kPa, terwijl mijn bandenspanningsmeter maar tot 350 kPa gaat.
Ik heb in mijn omgeving al diverse gevallen gehoord en meegemaakt, waarin de koper van een nieuwe auto wanhopig werd van alle (hulp)systemen en naar de dealer reed voor uitleg en de verzuchting of het dringende verzoek om alles uit te schakelen. Ook bij mensen met een technische achtergrond, waarvan ik het niet verwacht had.
Als ‘knoppen-nerd’ vind ik het allemaal prachtig, probeer alles uit en behoud het goede. En het is toch ook wel wennen, zoals die keer dat ik wegreed op een regenachtige donkere avond. Het zicht vond ik erg slecht, zo slecht dat ik het verweet aan de weersomstandigheden en misschien zelfs aan mijn vers aan staar geopereerde ogen. Totdat ik achterop werd gereden door een vriendelijke jonge dame. Meneer, meneer, uw achterlichten branden niet. Leermoment, dagrijlichten hebben niet voldoende opbrengst voor duistere omstandigheden. Sindsdien laat ik de verlichtingsknop maar in de stand ‘automatisch’ staan. Wel opletten bij mist, want dat beoordeelt hij wel eens verkeerd.
Zomaar een gedachte.
Zou het geen idee en een gat in de markt zijn om een simpelmans-versie van een model op de markt te brengen. Met technisch stand van zaken van zeg maar 30 jaar geleden, toen de Xantia uitkwam. ‘k Denk dat een heleboel mensen daar dankbaar voor zouden zijn.
Adri