Het heeft even geduurd maar toch een update van de Xantia. Hij is inmiddels weer volledig up and running. Deze eerste APK viel toch wat tegen, je weet dat als je een auto kopt je altijd wat moet reserveren voor onderhoud, maar zelfs met veel zelf doen is het toch een aardige rekening geworden. Dit is er nu wel weer nieuwe aan de auto: beide draagarm rubbers voor, 2x ashoes (linker zelf gedaan, rechter door de garage), rechter knipperlicht behuizing, gebruikte mistlamp behuizing rechtsvoor, nieuwe katalysator en lambsonde motorsteun midden onder, vergaan ruitensproeier slangetje). Vooral de uitlaat en de motorsteun waren lastig te krijgen, van beide onderdelen heb ik eerst de verkeerd in huis gekregen en de uitlaat heb ik uiteindelijk uit Engeland laten overkomen. Gelukkig via de verschillende fora veel tips en tricks gehad daarmee toch veel zelf kunnen uitvoeren
Mijn dochter was in iedergeval weer blij dat we van de zon konden genieten.
Los van het onderhoud heb ik ook wat andere dingen gedaan:
Ik heb een (cheap) luchthoorn ingebouwd. Waarom voor de lol, het begon als een geintje voor gala van mijn dochter maar toen vond ik het wel een leuk ding om netjes in te bouwen. De gewone toeter blijft werken op het midden van het stuur, en deze zal werken via de knop op de linkerpook. Ik heb een pookje uit een Xantia met toeter op het linkerpookje en zo kunnen beide netjes werken. De hoorin zit in de ruimte voor het linker voorwiel ingebouwd.
Daarnaast was het schuim van bestuurderstoel wat slap geworden (niet zo gek na ruim 20 jaar). Om dit te verhelpen heb ik schuim en fiberfill gekocht. Het loshalen van de bekleding ging vrij makkelijk, het lastigste was de armsteun loshalen. Ik ben begonnen met het lijmen en opvullen van 3 scheuren aan het zitvlak en de bolsters. Daarna het zitvlak opgehoogd met schuim en het leder van het zit vlak voorzien van nieuwe dikker fiberfill. De rugleuning heb ik van achter opgevuld met een laagje schuim. Dit bij elkaar geeft weer een fijn zitcomfort.
Wat ik de komende tijd verder nog wil oppakken zijn de 3 handgrepen die nog in kleur gespoten moeten worden, hemeltje afwerken naar inbouwe van het schuifdak, monteren dagspoiler van XM bovenaan de achterruit, werkende maken van de stuurbediening op de Android radio, setje velgen wit spuiten en onder de Xantia zetten. Wat ik wanneer doe is een beetje afhankelijk van waar ik op dat moment zin in heb, het is en blijft een hobby-project auto, prio 1 is veilig en goed rijden, de rest is prio 2 of lager
Zo staat de Xantia weer klaar voor Citro-classica a.s. zaterdag
