Het probleem met de ABS sensor is inmiddels opgelost, waaover later meer maar het was best nog wel een klus.
Nu probeer ik uit te vogelen wat er mis kan zijn met de AL4 automaatbak.
Als ie koud is schakelt hij voorbeeldig maar zodra motor en bak warm zijn en je moet even stoppen dan is het héél voorzichtig gas geven want hij schakelt dan met een rotklap in de 1.
De enige soring die wordt aangegeven is deze maar ik heb onderhand de meeste massaverbindingen al gecheckt:
Iemand een idee?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Ik denk eigenlijk dat de storing op de Lexia niks te maken heeft met die symptomen. Dit probleem heb ik eerder gezien bij een C5 met AL4-bak, maar bij die auto is het probleem nooit opgelost . Zelfs twee keer een andere versnellingsbak erin zetten mocht niet baten. Het goede nieuws is dat je de bak waarschijnlijk dan ook niet hoeft te wisselen om het probleem op te lossen.
Als de bak nog koud is doet 'ie dat niet, maar wel bij warme bak.
De olie is dan dunner, en als de oliedruk dan iets te laag wordt bij stationair toerental, zou je dit soort verschijnselen kunnen krijgen.
En dus de vraag: oliedruk al gecontroleerd, en daarbij kijken naar verschil in druk bij koude en warme bak?
En wat gebeurt er als je eerst een beetje gas geeft waardoor het toerental iets verhoogd wordt en dan inschakelt?
Ik heb uit de gegevens gehaald dat de primaire druk stationair 2,5 bar moet zijn en dat doet ie keurig:
Met de pook in D en de linkervoet stevig op de rem moet de druk binnen 2 seconden 11 bar bereiken bij 1500 omw/minen ook dat zit aardig in de buurt. .
Eerst voorzichtig gas geven en dan inschakelen geeft hetzelfde resultaat, het basisprobleem is dat hij niet gelijk na het tot stilstand komen weer "kruip" heeft, als je 3 seconden wacht wordt het al beter maar dat is sommige verkeerssituaties niet altijd mogelijk.
Document 1C2X-B2AUQ0
Het gaat feitelijk over het knipperen van de lampjes sport en winter waarin de controle van de druksensor beschreven wordt en waarvan ik vermoed dat die er iets mee te maken heeft.
Bij koude motor nog niet gedaan omdat ie dan perfect werkt.
Groet Henk