Het is alweer een tijdje terug dat ik een update gepost heb, dus bij deze:
De Xantia doet het nog steeds perfect, de teller staat nu op 199500. Bijna twee ton! Hij heeft dit jaar wel aardig wat onderhoud gehad, vooral deze laatste maand. In mijn eerste posts spreek ik al van een olielekkage, die ontraceerbaar leek te zijn. In de eerste instantie heeft een lokale garage de krusaskeerring vervangen aan de distributiezijde. Dat hielp niet en toen heb ik hem naar een specialist gebracht. Een tweedehands carter en 2 pakkingen verder lekte hij nog steeds.
Er is toen een bodemplaat gemonteerd en ik heb het een tijd genegeerd. Maar nadat hij een paar maanden geleden langs de bodemplaat begon te lekken, heb ik hem toch maar weer terug gebracht. Resultaat: lekkage niet erg genoeg om het weer open te maken, ze wilden er niet verder naar kijken. Ik begrijp die reactie gezien het verleden, maar ik was er niet gerust mee. Hij lekte per dag ongeveer 4 druppels olie op de oprit. Dat was makkelijk te tellen aangezien de bodemplaat er op de snelweg afvloog een paar dagen later
Ik heb hem naar een andere garage gebracht met de uitleg dat het absoluut niet het carter was en dat de krukaskeering ook vervangen was. Ook deze garage heeft het carter eraf gehaald, want ondertussen was hij ook echt daar vandaan aan het lekken. Waarom? Er was veel te veel kit gebruikt. En de schroefgaten waren volledig verdraaid, en zaten te vast. Door het soort kit wat gebruikt was loste het langzaam op in de olie en begon het langs de pakking te komen. Er hingen ook losse flodders kit los aan de binnenkant van het carter. Gaten zijn nu opnieuw ge"thread" en nieuwe schroeven gemonteerd. Het carter was nu wederom uitgesloten.
De echte fix was daarna snel gevonden. Er zit een bout aan de zijkant van het motorblok aan beide kanten, met een pakking erachter. Die zat aan beide kanten van de motor niet goed vast. De garage heeft die pakkingringen vervangen en de bouten aangedraaid. De lekkage was opgelost
Toen dit alles zichtbaar was bleek de krusaskeerring aan de bakzijde ook beginnend lek te zijn, meer zweten. Maar aangezien de bak toch al aan de kant was heb ik in overleg die ook laten vervangen. De koppeling heb ik ook laten meenemen. Die was al ongeveer 2 ton oud, zat hoog en bokte tijdens het wegrijden. Het kwam eigenlijk wel goed uit. Hij koppelt met de nieuwe Valeo koppeling een heel stuk beter.
Bij deze wat foto's. De bovenste zijn de gestripte bouten van het carter, de krukas met kitresten op de oliepomp, en de flarden kit die aan de binnenkant van het carter zaten. De laatste is een tekening van wat het probleem bleek te zijn, alvast excuses voor mijn grafische skills

die bout zit zowel aan de bakzijde als de distributiezijde. Ik weet eerlijk gezegd niet wat hun functie is.
De gestripte bouten van het carter
De krukas met kit bij de oliepomp
De kitresten
Bron van de lekkage
