Het Café

Feije

Re: Het Café

Post by Feije »

Wat een luxe voor je Xantia! Die van mij staat sinds een weekje juist weer op de oprit, omdat het m’n enige auto is die werkt :roll:.
Breeze

Post by Breeze »

Het lijkt wel of de X-aktiviteiten zich tegenwoordig voornamelijk in het Hoge Noorden afspelen.

Wordt van zo'n X-Break in mijn favoriete kleur toch wel een beetje nostalgisch/jaloers/afgunstig.

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alfred

Post by Alfred »

Breeze wrote: Tue Feb 03, 2026 5:20 pm Het lijkt wel of de X-aktiviteiten zich tegenwoordig voornamelijk in het Hoge Noorden afspelen.
Ook hier in het Hoge Noorden van de Zuiderburen is nog X-activiteit.
De X wordt nog vrijwel dagelijks gebruikt.

Alleen de kleur is op mij gaan lijken ;)
henkr

Post by henkr »

Wellicht leuk om de verstoffende forumhersentjes te prikkelen?
De Xantia heeft me nog nooit laten staan, zelfs de achteruit hollende kwaliteit van de retourleidingen heb ik nog steeds op tijd ontdekt en de metalen leidingen kan ik gelukkig zelf maken
Voor de langere reizen, ook met caravan, hebben we besloten er een japanner bij te kopen met een 2,5 liter motor en een trekgewicht van 2000kg.
Dat was het goede nieuws, de andere kant van het verhaal is dat er maar 1 vouwfiets in de kofferbak past en dat deze auto gewoon geen vering heeft, maar ik realiseer me dat de Fransen daar ook mee gestopt zijn.
Maar goed, onze vakantie van afgelopen zomer zag er toch heel anders uit dan we gedacht hadden:
Image
De Mazda stond heel comfortabel in een garagebox, het enige probleem was dat er een auto dwars achter stond zodat ik er onmogelijk uit kon, toen deze auto verdwenen was bleef er nog net 5 dagen van de geplande vakantie over.
Toen we in het najaar terugkwamen van een dagtrip naar Zeist stuitten we op een soortgelijk probleem, nu dat de auto er niet in kon om dezelfde reden, toen besloot ik dat hier voorgoed iets aan gedaan moest worden en ik heb de volgende stappen genomen.

1. De politie benaderd, het antwoord was kort maar duidelijk: De box staat op een V.V.E. terrein, dat is dus privé en daar komen wij dus niet.

2. Via een lange weg contact gezocht met de dienst handhaving, daar kreeg ik een tegenovergesteld antwoord: "Het terrein valt onder de openbare weg en daar mag dus iedereen parkeren"
Op mijn vraag wat de gevolgen zouden zijn als ik de auto met 1 van mijn antieke trekkers zou wegslepen was het antwoord dat ik daarmee een strafbaar feit zou plegen, en dat ik de auto niet eens mag aanraken.

3. Een advocatenkantoor benaderd: daar kreeg ik 2 onmogelijke oplossingen; A: de eigenaar van de auto benaderen! Ja hallo! als ik dat wist was het probleem al opgelost. of B: de V.V.E. vragen een slagboom bij de ingang te plaatsen, volledig zinloos dus als de bewuste auto van een vve lid is.

4. De V.V.E. benaderd, daar was men heel welwillend maar er werd me verteld dat ik niet de enige was met dat probleem, dat er op vergaderingen al meerdere keren gezegd is dat het terrein van alle leden gezamenlijk is maar dat dit niet betekent dat je er mag parkeren.
Een slagboom was al eerder geopperd maar niet mogelijk omdat de situatie al meer dan 30 jaar bestaat.( had die advocaat m.i. ook moeten weten)

5. Wederom de politie benaderd.
Op een gegeven moment schoot me de regel te binnen: "If you can't beat them, join them", ik heb dus voorgesteld er een auto bij te kopen, die dwars voor mijn eigen box te zetten en het kenteken te schorsen want het is toch privé terrein?
ik zou dan alleen die auto maar even heen en weer hoeven drukken voor mijn eigen toegang.
Ik kreeg een enigszins weifelend antwoord: "Wij bellen u hierover terug"
Na een week kwam het verlossende antwoord, in die zin dat in de door mij geschetste situatie het terrein toch iets minder privé terrein is en dit dus niet toegestaan is.

6. De RDW gebeld met de vraag of er in dit geval als de APK gaat verlopen en het op deze manier onmogelijk wordt je auto op tijd te laten keuren enige vorm van clementie zou zijn? Men was heel vriendelijk hoor, maar het antwoord was; Nee dus!
Zoals ik het vertaal: "gewoon de boetes betalen en je bek houden"

Ziet iemand een oplossing die ik over het hoofd gezien heb? Ik heb me nooit eerder gerealiseerd dat je als box eigenaar dus geen enkel recht hebt.
Last edited by henkr on Fri Feb 06, 2026 3:56 pm, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Breeze

Post by Breeze »

NP ervoor schilderen.

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
henkr

Post by henkr »

Helaas kan je daar geen enkel recht aan ontlenen! :( hooguit krijg je zelf een klacht betreffende vernieling/bekladding.
Ik begrijp het probleem van omwonenden ook wel, in de omliggende wijk zijn gewoon veel meer woningen dan parkeerplekken.
(begin jaren '70 toen er nog maximaal 1 auto per huishouden was)
In de meeste gevallen zal het gaan om mede-V.V.E. leden die dondersgoed weten wat de regels van de vereniging zijn en daar dus compleet sch--- aan hebben
Feije

Post by Feije »

Je zou een wrak kunnen kopen dat 50 jaar oud is en dus geen APK-plicht en wegenbelasting heeft? Kost je alleen een klassiekerverzekering. Wel zorgen dat 'ie nog rolt, anders heb je hetzelfde probleem weer :lol:.
henkr

Post by henkr »

Als die als sloopauto aangemerkt wordt ben je weer de sjaak!
Feije

Post by Feije »

Hmm, wat is een sloopauto juridisch gezien?
henkr

Post by henkr »

Nou? ik had jaren geleden bij mijn ouders in de tuin een GSA staan waar geen kenteken deel 3 op afgegeven was, en dat was dus voor de politie een reden om hem als sloopauto aan te merken en dat was dan vervolgens de reden dat ie verwijderd moest worden.
Toen later het deel 3 verleden tijd was en ik dezelfde agent privé sprak en vroeg wat nu het criterium was zei hij " Een auto is een sloopauto als ie er als sloopauto uit ziet, voor mij betekent dit dat iedere Citroën BX een sloopauto is" :lol:
Post Reply