Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by Breeze »

Maak het nou niet te moeilijk Bert. In Frankrijk is Flarm verplicht en is er geen transponderplicht.
Maar het is natuurlijk niet zo simpel en dit is ongeveer de situatie: in NL is er overal transponderplicht, behalve in sommig kleine gebieden (voor de kleine luchtvaart). In Frankrijk is er geen transponderplicht, behalve in een beperkt aantal drukbevlogen gebieden. De KNVvL heeft als een leeuw gevochten om de Franse regeling ook in NL te verkrijgen, maar tevergeefs. De RijksLuchtvaartDienst (heet tegenwoordig anders, maar dat wil ik niet onthouden) heeft altijd wel een stapel smoezen paraat.

Ja het is koud en het tocht als je hoger komt met je vliegtuigje. Maar helaas is verwarming niet praktisch, accu's zijn te zwaar en een benzine/oliekachel te gevaarlijk, want zweefvliegtuigen waren en zijn brandbaar. Het beste is een elektrisch verwarmde overall, zoals die arme Lancaster, Halifax, B-17 en B-24 bemanning hadden. Er waren uitslovers die er mee vlogen, maar heel weinig.
Bij mijn Delftsche club werd er in 1968 een oudledendag georganiseerd en zo'n ouwelul mocht mee achterin vliegen. Niemand had gemerkt dat hij zijn sigare(n)peuk had meegenomen en in de landing liet hij die op de vloer vallen. De bouwwijze van de kist was staalbuizen frame ingedekt met linnen (zoals alle vooroorlogse Fokkers), maar dat vliegtuigkatoen, geïmpregneerd met vele lagen spanlak, is errug brandbaar. Alleen nablussen restte nog.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by bthomas »

In 1968 was het natuurlijk nog veel meer geaccepteerd om te roken. Maar de inzittenden zijn er wel op tijd uitgekomen? Ik neem aan van wel, anders had je dat vast wel vermeld.
User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by Breeze »

Jazeker, geen gewonden, alleen de machteloosheid als je een mooi stuk techniek in vlammen ziet opgaan heeft nog generaties als een spannend verhaal bij het haardvuur de ronde gedaan.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Tato
Posts: 83
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by Tato »

Om wat invulling te geven in deze komkommertijd heb ik een foto gemaakt voor de techneuten hier.

Op mijn vakantie in Denemarken heb ik o.a. het forsvarsmuseum in Aalborg bezocht.
https://forsvarsmuseum.dk/en/information-2/
Daar hebben ze een mooie collectie van vliegtuigen, voertuigen, foto collecties, een klein rommelhoekje met wat legergerelaterde dingen te koop en nog veel meer.

Ook staat daar een opengewerkte stermotor te bezichtigen. Het enige wat ik weet van de stermotoren is dat het altijd een oneven aantal cilinders heeft. Verder rijkt mijn kennis niet, maar dit opengewerkte model vind ik wel erg interessant.
https://i.postimg.cc/VN5tj0zQ/DSC-1195.jpg
Grtz,

Maurice
User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by Breeze »

Dat lijkt geen onaardig museum.
Ja, het geluid van zo’n stermotor is van ver te herkennen. Dan is het vaak een Harvard en vooral als het er 2 zijn, b.v. een Dakota en een heel enkele keer met z’n 4en, een Lancaster.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by Breeze »

James H Keeffe Omslag compleet HR (kleiner).jpg
James H Keeffe Omslag compleet HR (kleiner).jpg (252.29 KiB) Viewed 167 times
Vrijdag is ons (vertaalde) boek 'Liberator Down' gepresenteerd in het hoofdkantoor van onze hoofdsponsor: GKN Fokker, Papendrecht.
Op de website: www.liberatordown.com staat meer info.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by H@ns »

Gefeliciteerd Adri!! Het kindje is geboren ;)
Ik weet uit ervaring hoeveel werk dit is. Complimenten!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by Breeze »

't Was inderdaad een zware bevalling, maar gelukkig geen stuitligging.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by JW-C5 »

Geen stuitligging bevalling, gelukkig.
Maar je zult in die tijd wel eens "gestuiterd" hebben.

Gelukkig heb je doorgezet, m'n feli's met het resultaat :thumbup:

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by Breeze »

Wat ik steeds zeg: ik heb 2 jaar lang van elke minuut genoten, maar een 2e boek zal er niet meer komen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply