De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Ook hier maar (hoewel ik weinig hoop heb op een reactie).

HP circuit, Schema (klein).jpeg
HP circuit, Schema (klein).jpeg (173.17 KiB) Viewed 305 times

Bij een APK van mijn Xantia Break kreeg ik te horen (en te zien) dat er putcorrosie op de leidingen van de achterveerbollen zat. Mijn dorpsgarage heeft basis HP kennis en zijn conclusie was: afkeur. De druk in het achterveersysteem bepaalt de remkracht en daarmee was er volgens hem een koppeling tussen veer- en remsysteem. Een remleiding is uiteraard NFP en zelf een leiding klussen zag hij niet zitten.
Aangezien er nog meer HP zaken waren, besloot ik om de gerenommeerde Cit garage in Beneden Leeuwen te raadplegen. Die besliste dat de veerleiding geen onderdeel was van het remcircuit en dus goedkeur APK.
Wie heeft er nou gelijk? In de RDW APK eisen wordt uiteraard niet gesproken over hydropneumatische zaken, maar als ik naar het schema van het HP circuit kijk, zie ik toch wel een koppeling. Stel de veerleiding knapt door extreme corrosie. Dan blijft er weinig remwerking over naar achterwielen, lijkt mij.

Alle (bereikbare) remleidingen zijn trouwens wel schoongeborsteld en behandeld met High Temp Wax.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Volgens mij heeft elke xantia een accumulator bol die er voor zorgt dat er altijd remkracht is als er onverhoopt een leiding moest knappen.

De systemen zijn dus echt gescheiden. Ik vind het sowieso wat vreemd dat er afgekeurd wordt op basis van corrosie zonder evt een druktest te doen.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

De remdruk op de achterremmen komt uit de veerdruk achter.
Er zit geen "accumulator" tussen die ervoor zorgt dat er daar toch remdruk aanwezig is als de achtervering het onverhoopt af laat weten en de LHM wegloopt.

Bij de voorremmen is dat wat anders.
Daar komt de remdruk uit het hogedruk circuit, en de "vanne de priorité" zorgt ervoor dat de druk daar zo lang mogelijk gehandhaafd blijft door zonodig eerste de druk naar de vering weg te halen.
Bij de Xantia 1A ook nog de druk naar de stuurbekrachtiging, die was nog niet uitgerust met de 6+2 pomp.

Ik zou dan ook graag de argumentatie willen horen/lezen waarom Beneden Leeuwen het geen afkeur vindt.

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Door ervaring wijs geworden ben ik terughoudend met het noemen van namen op een openbaar forum. Garage Renard in Beneden-Leeuwen is tegenwoordig, zowel fysiek als organisatorisch, verdeeld in een afdeling 'pré bouwjaar 1986' en een 'post bouwjaar 1986'. Mijn Xant hoort uiteraard bij de jonkies en daar zetelt een ervaren monteur. Bij de oudjes regeert een nog meer ervaren monteur. Ik heb in eerste instantie geaccepteerd dat de APK OK was, maar heb wel dezelfde vragen gesteld als JW. Een beetje vage redenering kreeg ik als antwoord. Er is wel een indirecte koppeling door de hoogteregelaar, maar hij wist zeker dat de veerleiding niet tot het remcircuit hoorde.

Andere overwegingen:
In hoeverre vind je het zelf verantwoord om met 'rem'leidingen te rijden met putcorrosie? Het is oppervlakkige aantasting dus de leiding zal niet elk moment barsten. Bovendien is bij elke 4- en 2-wieler de voorrem de belangrijkste en ook meest belaste rem. Dat komt door het verschijnsel gewichtsoverzetting, die bij een remvertraging de voorrem extra en de achterrem minder belast. Dus met een minder of geheel afwezige remwerking achter, kan je theoretisch nog veilig thuiskomen. En die theorie wordt ondersteund door mijn ervaring met die oerdegelijke Renault R4. Ik sta niet bekend als een rustige remmer en rijder, maar bij die R4 moest ik zo'n beetje elk jaar de achter(trommel)remmen losslaan met een hamer. Zo weinig waren ze aangesproken. Hetzelfde met mijn GSen, die achterremmen moest je ook regelmatig gangbaar houden.

Ik realiseer me wel dat ik een in feite foute/onveilige situatie zit goed te praten.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Ik weet niet beter dan dat de remdruk achter rechtstreeks uit de achtervering komt
Remservo Xantia.jpg
Remservo Xantia.jpg (121.48 KiB) Viewed 284 times
[

Groet,
JW
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Op min of meer dezelfde manier kun je ook de discussie voeren of een LHM-lekkage telt als een lekkage van remvloeistof. Ik kan in ieder geval bevestigen dat de garage waar ik (bijna) ieder jaar mijn auto laat keuren, Garage Lijzenga in Damwoude, een auto niet afkeurt op LHM-lekkage. Ik neem aan dat zij vaak genoeg steekproeven hebben gekregen met een auto die LHM lekt of zweet, dus blijkbaar is de RDW het met ze eens dat een auto daar niet op afgekeurd hoeft te worden.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Maar vloeistoflekkage is tegenwoordig toch sowieso afkeur?

Ik blijf het vreemd vinden dat er afgekeurd wordt op een ‘mogelijkheid dat er ooit een lekkage ontstaat”
Qua veiligheid zou ik uiteraard minimaal risico nemen met remmerij!! Maar het is wat mij betreft een aandachtspunt voor nu, iets waar je dan weer de tijd voor hebt om het op te lossen.

De uitleg van JW lijkt me trouwens wel plausibel, die weet dit soort dingen meestal wel! Ik vraag me alleen wel af of jouw V6 niet toch uitgerust is met een accubol op de achteras.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

H@ns wrote: Tue Jan 23, 2024 3:51 pmMaar vloeistoflekkage is tegenwoordig toch sowieso afkeur?
Nee hoor, dat geldt alleen voor auto's vanaf 2018 of zo. Die mogen alleen nog ruitensproeiervloeistof lekken. Overigens heb ik nog nooit een auto gezien waarbij ruitensproeiervloeistof lekte op een plek die daar niet voor bestemd was. Misschien als je het vat kapot laat vriezen?
H@ns wrote: Tue Jan 23, 2024 3:51 pmDe uitleg van JW lijkt me trouwens wel plausibel, die weet dit soort dingen meestal wel! Ik vraag me alleen wel af of jouw V6 niet toch uitgerust is met een accubol op de achteras.
Tsja hij heeft een antizinkbol natuurlijk, maar ik betwijfel of die wat uithaalt. Voor de rest is de bollensituatie van een v6 niet anders dan die van iedere andere Xantia met hydractive. EDIT: ook andere Xantia's met hydractive (en zelfs zonder) hebben natuurlijk die antizinkbol. Alleen héle vroege niet.
Last edited by Feije on Tue Jan 23, 2024 10:47 pm, edited 1 time in total.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Ah oké!
Tja ruitensproeier vloeistof… die C5 van mij móét wel ergens lekken want die slurpt echt liters van dat spul!!

Gelukkig is die van voor 2018 want hij lekt ook nog wel andere vloeistoffen. Maar da’s voor een ander forum ;)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

H@ns wrote: Tue Jan 23, 2024 10:43 pmdie C5 van mij móét wel ergens lekken want die slurpt echt liters van dat spul!!
Dat moet dan bijna wel een kapot tankje zijn of het O-ringetje bij het pompje. Als 'ie boven het tankje zou lekken, zou het er alleen maar uit lekken als je aan het sproeien bent.
Post Reply